Luke Anguhadluq

Luke Anguhadluq
Photo Gabriel Gely

Biography

Luke Anguhadluq was a printmaker and graphic artist from Tariunnuaq (Chantrey Inlet), NU. He spent the majority of his life living on the land in an Utkuhikhalingmiut camp until later in life when he relocated to Qamani’tuaq (Baker Lake), NU [1]. At 73, Anguhadluq began drawing exploring themes of hunting, drum dancing and community. In 1969 a printmaking program was introduced in Qamani'tuaq and Anguhadluq’s drawings were quickly transformed into prints. Over 80 of Anguhadluq's artworks were featured in the Baker Lake Print Collection [2].

His earlier works from 1960-1969 were composed using graphite, felt-tip pen and coloured pencil. Human figures from this early period are generally silhouetted in dark colours, though this style does reappear in later works such as String Game (1973). From 1970-1982, Anguhadluq gained access to higher quality paper as well as a larger range of coloured pencils and ink and as a result he incorporated more colour into his compositions. He also increasingly added more details to his works such as tattoos and decorative clothing. Anguhadluq also began incorporating multiple perspectives into his work, moving away from narratives that happened on a linear plane and beginning to portray larger groups of people. The drawing Drum Dance (1970) prominently features a top-down view of the activity concentrated around the drum.

Anguhadluq has an accomplished artistic legacy. In 1976 he shared an exhibition space with his wife Marion Tuu'luq at the Winnipeg Art Gallery titled Tuu’luq/Anguhadluq. In 1993 the Art Gallery of Ontario organized a solo exhibit of Anguhadluq’s work titled From the Centre: The Drawings of Luke Anguhadluq, held in Ottawa at the National Gallery of Canada. Anguhadluq has been featured several times in the Inuit Art Quarterly, most recently in a tribute written by his son, Tony Anguhalluq [3].

Luke Anguhadluq était un graveur et graphiste originaire de Tariunnuaq (Chantrey Inlet), au Nunavut. Il a presque toujours vécu de la terre dans un campement utkuhikhalingmiut, jusqu’à son déménagement à Qamani’tuaq (Baker Lake), au Nunavut. Anguhadluq a commencé à dessiner à l’âge de 73 ans, privilégiant les thèmes de la chasse, de la danse du tambour et de la communauté. En 1969, un programme de gravure de reproduction a été offert à Qamani’tuaq et les dessins d’Anguhadluq ont rapidement été transformés en gravures. Plus de 80 œuvres d’Anguhadluq ont été illustrées dans les catalogues de la collection de gravures de Baker Lake. Ses œuvres antérieures, réalisées de 1960 à 1969, étaient faites à l’aide de graphite, de crayon-feutre et de crayons de couleur. Les personnages humains de cette première période sont généralement profilés en couleurs sombres, bien que ce style réapparaisse dans ses œuvres ultérieures telles que « Jeu de la ficelle » (1973). De 1970 à 1982, Anguhadluq a pu obtenir du papier de meilleure qualité et de plus grandes quantités de crayons de couleur et d’encre, ce qui lui a permis d’ajouter de la couleur à ses compositions. Ses œuvres ont aussi bénéficié de plus en plus de détails, tels que des tatouages et des vêtements décoratifs. Anguhadluq s’est mis à intégrer de multiples perspectives dans ses œuvres en s’éloignant des récits qui se déroulaient de façon linéaire et en commençant à représenter de plus grands groupes de personnes. Le dessin « La danse du tambour » (1970) met bien en évidence une vue à vol d’oiseau des activités relatives au tambour. Anguhadluq nous a légué un patrimoine artistique accompli. En 1976, son épouse Marion Tuu’luqil et lui ont partagé un espace d’exposition au Musée des beaux-arts de Winnipeg intitulé « Tuu’luq/Anguhadluq ». En 1993, le Musée des beaux-arts de l’Ontario a organisé une exposition solo de l’œuvre d’Anguhadluq intitulée « From the Centre : The Drawings of Luke Anguhadluq », qui a eu lieu au Musée des beaux-arts du Canada, à Ottawa. Anguhadluq a figuré à plusieurs reprises dans la revue Inuit Art Quarterly, récemment dans un hommage écrit par son fils, Tony Anguhalluq.
ᓘᒃ ᐊᖑᕼᐊᓪᓗᐊᖅ ᑎᑎᖅᑐᒐᖅᑎ ᐊᒻᒪᓗ ᑎᑎᕋᐅᔭᓲᖅ ᑕᕆᐅᓐᓄᐊᕐᒥᐅᑕᖅ, ᓄᓇᕗᑦ. ᐃᓅᓯᓕᒫᒥᓂ ᓄᓇᖃᖅᑐᑦ ᓄᓇᑐᐃᓐᓇᒥ ᐅᒃᑯᓯᒃᓴᓕᖕᒥᐅᑦ ᓄᓇᓕᕋᓛᖅ ᑭᓯᐊᓂ ᖃᖓᑎᐊᖑᓂᖅᑐᖅ ᓅᓚᐅᖅᑐᖅ ᖃᒪᓂᑦᑐᐊᕐᒧᑦ, ᓄᓇᕗᑦ. ᐅᑭᐅᖃᓕᕋᒥ 73, ᐊᖑᕼᐊᓪᓗᐊᖅ ᑎᑎᕋᐅᔭᖃᑦᑕᓕᓚᐅᖅᓯᒪᔪᖅ ᑐᑭᖃᖅᖢᑎᒃ ᐊᓯᕙᖅᓯᒪᔪᓂᒃ, ᕿᓚᐅᔾᔭᖅᑐᓂᒃ ᐊᒻᒪᓗ ᓄᓇᓕᖕᓂᒃ. ᑕᐃᑲᓂ 1969, ᑎᑎᖅᑐᒐᕐᓂᖅ ᐱᒋᐊᓚᐅᖅᑐᖅ ᖃᒪᓂᑦᑐᐊᕐᒥ ᐊᒻᒪᓗ ᐊᖑᕼᐊᓪᓗᐊᖅ ᑎᑎᕋᐅᔭᖅᑕᖏᑦ ᕿᒪᒥ ᐋᕿᒃᑕᐅᓪᓗᑎᒃ ᑎᑎᖅᑐᒐᖅᓯᒪᔪᓄᑦ. ᐅᖓᑖᓂ 80 ᐊᖑᕼᐊᓪᓗᐊᖅ ᓴᓇᔭᖏᑦ ᓴᕿᔮᖅᑎᑕᐅᓚᐅᖅᑐᑦ ᖃᒪᓂᑦᑐᐊᕐᒥ ᑎᑎᖅᑐᒐᖅᓯᒪᔪᓂ ᓄᐊᑕᐅᓯᒪᔪᓂ. ᓴᓇᖃᑦᑕᓕᓵᖅᖢᓂ ᓴᓇᔭᖏᑦ 1960-ᒥᑦ 1969-ᒧᑦ ᑖᒃᑯᓇᖓᑦ ᕿᓂᖅᑕᖅ ᑎᑎᕋᐅᑎᑦ, ᐃᒪᓕᑦ ᑎᑎᕋᐅᑎ ᐊᒻᒪᓗ ᑕᖅᓯᖅᓲᑎᑦ ᑎᑎᕋᐅᑎᑦ. ᐃᓄᖕᖑᐊᑦ ᐱᒋᐊᓕᓵᖅᑕᕕᓂᖏᑦ ᑕᐃᑲᓂ ᕿᓂᖅᑕᑐᐃᓐᓇᐃᑦ, ᓴᓇᔾᔪᓯᕐᒥᒍᑦ ᓴᕿᑕᐅᒃᑲᓐᓂᖃᑦᑕᓚᐅᖅᑐᑦ ᑭᖑᓂᐊᒍᑦ ᓲᓗ String Game (ᐊᔭᕈᐊᖅᑐᑦ) (1973). ᑕᐃᑲᖓᑦ 1970-ᒥᑦ 1982-ᒧᑦ, ᐊᖑᕼᐊᓪᓗᐊᖅ ᐱᑖᕈᓐᓇᖅᓯᓚᐅᕋᒥ ᐸᐃᐹᑦᑎᐊᕙᐅᓂᖅᓴᓂᒃ ᑕᐃᒪᓗ ᐊᖏᓂᖅᓴᐅᓕᓚᐅᖅᑕᖏᑦ ᑕᖅᓴᖃᐅᑦᑎᐊᖅᑐᑦ ᑕᖅᓯᖅᓲᑎᓂᑦ ᐊᒻᒪᓗ ᐃᒪᓕᖕᓄᑦ ᑎᑎᕋᐅᑎᓄᑦ ᐊᒻᒪᓗ ᐃᓚᒃᑲᓐᓂᖅᖢᒋᑦ ᑕᖅᓴᖃᐅᕐᓂᖅᓴᐅᓕᖅᖢᒋᑦ ᑖᒃᑯᐊ ᓴᓇᔭᓂ. ᐅᓇᑦᑕᐅᖅ ᐃᓚᕙᓪᓕᐅᑦᓯᐊᓚᐅᖅᑕᖏᑦ ᓇᓗᓇᐃᔭᑦᑎᐊᖅᐸᓪᓕᐊᓪᓗᒋᑦ ᓴᓇᔭᓂ ᓲᕐᓗ ᑲᑭᓐᓂᓕᐅᖅᖢᒍ ᐊᒻᒪᓗ ᑭᓱᖑᐊᖃᖅᑐᓂᒃ ᐊᓐᓄᕌᖑᐊᖃᖅᑎᓪᓗᒋᑦ. ᐊᖑᕼᐊᓪᓗᐊᖅ ᐅᓇ ᐃᓚᓯᖃᑦᑕᓚᐅᖅᑐᖅ ᐊᔾᔨᒌᓐᖏᑦᑐᓂᒃ ᑕᐅᑦᑎᖃᖅᖢᒋᑦ ᓴᓇᔭᒥᓄᑦ, ᐅᖃᓕᒫᕆᐊᖃᕈᓐᓃᖅᑎᑉᐸᓪᓕᐊᓗᒋᑦ ᑕᐃᒪᓗ ᐋᕿᒋᐊᒃᑲᓐᓂᖅᖢᒋᑦ ᑎᑎᑯᑖᒃᓯᒪᔭᓂ ᐊᒻᒪᓗ ᓴᕿᑎᑦᑎᓂᖅᓴᐅᓕᖅᖢᓂ ᐊᖏᓂᖅᓴᓂᒃ ᑲᑎᖓᔪᓂᒃ ᐃᓄᖕᖑᐊᕐᓂᒃ. ᑎᑎᕋᐅᔭᖅᑕᖓ Drum Dance (ᕿᓚᐅᔭᖅᑐᖅ) (1970) ᓴᕿᔮᑦᑎᐊᖅᑐᑦ ᖁᓛᓂᑦ-ᐊᒻᒧᑦ ᖃᓄᐃᓕᐅᖅᑐᑦ ᐊᕙᓗᐊᓂ ᕿᓚᐅᑎ. ᐊᖑᕼᐊᓪᓗᐊᖅ ᑎᑭᐅᑎᑦᑎᐊᖅᓯᒪᕗᖅ ᓴᓇᔫᓂᖓᓂ ᐳᐃᒍᓇᔮᓐᖏᑦᑐᓂᒃ. ᑕᐃᑲᓂ 1976 ᑕᑯᔭᒐᖃᕐᕕᖕᒥ ᐃᓂᖃᖅᑎᑕᐅᓚᐅᖅᑐᑦ ᓄᓕᐊᖓᓗ ᒥᐊᓕᐊᓐ ᑑᕐᓗᒃ ᕕᓂᐲᒃ ᓴᓇᖑᐊᖅᓯᒪᔪᓂᒃ ᑕᑯᔭᒐᖃᕐᕕᖓᓂ ᐊᑎᖃᖅᑐᖅ ᑑᕐᓗᒃ/ᐊᖑᕼᐊᓪᓗᐊᖅ. ᑕᐃᑲᓂ 1993 ᓴᓇᖑᐊᖅᓯᒪᔪᓂᒃ ᑕᑯᔭᒐᖃᕐᕕᖓᓂ ᐋᓐᑎᐅᕆᐅ ᐋᕿᒃᓯᓯᒪᓚᐅᖅᑐᑦ ᐃᓄᑑᓪᓗᓂ ᓴᕿᔮᖅᑎᑕᐅᔪᖅ ᐊᖑᕼᐊᓪᓗᐊᖅ ᓴᓇᔭᖏᑦ ᐊᑎᖃᖅᑐᑦ From the Centre: The Drawings of Luke Anguhadluq (ᑖᒃᑯᓇᖓᑦ: ᑎᑎᕋᐅᔭᖅᑕᖏᑦ ᓘᒃ ᐊᖑᕼᐊᓪᓗᐊᖅ), ᑕᐃᑲᓂ ᐋᑐᕚ ᑲᓇᑕ ᑕᑯᔭᒐᖃᕐᕕᖓᓂ. ᐊᖑᕼᐊᓪᓗᐊᖅ ᓴᕿᔮᖃᑦᑕᖅᓯᒪᔪᖅ ᐊᒥᓱᐃᖅᖢᓂ ᐃᓄᐃᑦ ᓴᓇᖑᐊᖅᑐᓕᕆᔨᒃᑯᑦ ᐅᖃᓕᒫᒐᖏᓐᓂ, ᒫᓇᓵᖅ ᐃᖃᐅᒪᔾᔪᑎᒋᓪᓗᒍ ᑎᑎᕋᖅᑕᖏᑦ ᐃᕐᓂᖓᑕ, ᑑᓂ ᐊᖑᕼᐊᓪᓗᐊᖅ.

Artist Work

About Luke Anguhadluq

Medium:

Graphic Arts, Sculpture, Visual Arts

Artistic Community:

Qamani'tuaq (Baker Lake), NU

Date of Birth:

Artists may have multiple birth years listed as a result of when and where they were born. For example, an artist born in the early twentieth century in a camp outside of a community centre may not know/have known their exact date of birth and identified different years.

Tariunnuaq (Chantrey Inlet), NU
1895

Date of Death:

Artists may have multiple dates of death listed as a result of when and where they passed away. Similar to date of birth, an artist may have passed away outside of a community centre or in another community resulting in different dates being recorded.

1982

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January 16, 2018 Updated by: Rebecca Gray
September 12, 2017 Created by: Ariane van Doorn